Pro všechny členy fóra tady nějakou dobu máme seznamku. Třeba tam právě ty najdeš spřízněnou duši.
Doporučujeme přečíst pravidla fóra a řídit se jimi. Za jejich neustálé nedodržování hrozí omezení přístupu.


Hodnocení tématu:
  • 0 Hlas(ů) - 0 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sporná tvrzení článku
#1
Narazila jsem na článek o asexualitě, který mi přijde poněkud podivný. 

https://www.lui.cz/co-se-deje/item/5247-...-orientaci

Očividně je psaný neasexuálem. To není až tak překvapivé, ale nemám dojem, že by se autor v tématu zvlášť dobře vyznal. V článku se  objevuje několik tvrzení, která mě zarazila nebo alespoň překvapila, a možná by bylo dobré začít o nich diskusi, takže se ptám:

1) Máte  pocit, že asexualita je "jako městská legenda" v tom smyslu, že "každý zná někoho, kdo zná nějakého asexuála"?
Mně alespoň lidé neustále říkají, že jsem nejen jediný asexuál, kterého znají, ale i první, o kterém za život slyšeli.

2) Setkali jste se s diskriminací od někoho z "queer komunity"? 
Vytkl vám třeba někdo, že do ní jako asexuál nepatříte? Nebo že jsou asexuálové společensky laxní a nevěnují se aktivismu?

3) Přijdete si jako utlačovaná, diskriminovaná a pronásledovaná menšina? :D
Já tedy ani trochu, s homosexualitou je podle mě asexualita nesrovnatelná.

Další věc je, že pisatel ignoruje rozmanitost asexuality, takže to vyznívá, jako by se všichni asexuálové zamilovávali, spali se svými partnery v rámci ústupků a měli alespoň nějaké potřeby spojené se sexualitou, ale to asi ponechme stranou. ;)
Člověk se nadchne ještě i netečným paprskem nejvzdálenější hvězdy. Proto začíná teorie pohledem k nebi.“ 

Ludwig Feuerbach, „Podstata člověka"
Odpovědět
#2
K prvnímu bodu - přesně tak, kdyby byla vědomost o asexualitě alespoň na úrovni běžných městských legend, tak by mnozí asexuálové nemuseli až ve dvaceti zjišťovat, že jsou vlastně aexuálové. Takže spíš než městká legena se asexualita dá spíš přirovnat k "málo známým faktům" a dokud se to nedostane do učebnic základní školy, tak tomu bude asi nadále. Ostatně, zkuste se někdy zeptat na běžné otázky typu "proč je obloha modrá" a uvidíte, jek je to se znalostí "základních faktů" ...

K druhému bodu - osobně žádnou zkušenost s toto komunitou nemám, nicméně si pamatuju, že minimálně některé jejich zastřešující organizace si dávají do své zkratky i Áčka. A nedokážu si představit, že by někdo (mimo naprostých magorů) mohl někoho jiného nutit do aktivismu ...

No a k třetímu bodu, jak už jsem to několikrát napsal, mnohem víc se cítím utlačovaný jako linuxák než jako asexuál :-)
Odpovědět
#3
1/ asi sa o urban legend hovoriť nedá, aj keď v mojom okolí o mne vedia, asi len moji komoši a možno len jeden, lebo len s ním som o tom hovoril. Ale je tu predpoklad, že to zase oni medzi sebou rozoberali. Ale ani ten jeden si úplne nemyslí, že som asexuál v plnom znení :) Je to komplikované, už len z toho dôvodu, že sa o tom málo píše a málo v tv, alebo lepšie povedané vôbec nevedú nejaké diskusie.

2/ nie, ani nikoho nepoznám

3/ skôr ignorovaná skupina
Odpovědět
#4
1) Magramal to vyjádřil nejlépe.

2) Ne přímo na mě, protože svou orientaci nikde do světa nevolám, ale zažil jsem si teď první Pride Month a na asexuality subredditu se pár takových příspěvků objevilo (hlavně asexual erasure). Většinu bych však řadil do kategorie trollů, případně internetových "hrdinů". Na skutečných mítincích LGBT+ jsem nebyl, takže nemůžu soudit jak je to tam.

Ad příspěvky: Například, když si Oreo dovolilo dát do reklamy barvy vlajky asexuality, ale už ne té lesbické.
https://twitter.com/Oreo/status/1010310244164128768

3) Souhlasím, že v žádném případě se to nedá srovnávat s pozicí homosexuality v dřívějších dobách. Odpověděl bych ano snad jen kdyby se to přeformulovalo, aby se to obecně týkalo "přístupu k menšině", pak by se do toho daly zahrnout věty typu - jen jsi nepotkal toho pravého/tu pravou, žádná taková orientace neexistuje, děláš to akorát špatně, potřebuješ terapii/doktora, já tě z toho vyléčím, je to jen fáze/celibát/výmluva - které si myslím nejsou exkluzivní jen pro asexualitu.

P.S. Magramal - díky bohu za ostatní linuxáky, hlavně ty co píšou návody na StackOverflow. :D
Odpovědět
#5
(17. 07. 2018, 21:50:58)Magramal Napsal(a): Takže spíš než městká legena se asexualita dá spíš přirovnat k "málo známým faktům" a dokud se to nedostane do učebnic základní školy, tak tomu bude asi nadále.

Souhlas, musíme asexualitu dostat do učebnic. Kolik utrpení a nejistot by se tím ušetřilo mladým lidem. :)
Člověk se nadchne ještě i netečným paprskem nejvzdálenější hvězdy. Proto začíná teorie pohledem k nebi.“ 

Ludwig Feuerbach, „Podstata člověka"
Odpovědět
#6
Pročetl jsem si ten článek a řekl bych, že autor článku o tématu přece jenom něco ví, možná ne do hloubky, možná ano, ale nechce to rozebírat do hloubky kvůli čtenářům, co o tom nikdy neslyšeli, těch bude jistě většina. Zásadní problém nevidím.

"Jako městská legenda"... v článku se konkrétně píše "každý známý má známého, který je asexuál", to chápu dosti jinak než tvrzení "každý zná někoho, kdo zná nějakého asexuála", ale vyjádřím se k tvrzení v tom článku. Někde jsem četl, že je nás ve společnosti kolem tří procent. Čili každý zhruba třicátý člověk mezi nás patří. Pokud tedy člověk má průměrně třicet známých, což je dost reálné, tak jeden z nich statisticky patří do naší komunity. Podle definice v článku tedy městská legenda jsme. Ovšem legendu si představuji jako něco, co je známé, ne, že někdo někoho má. Asi tu došlo k pomíchání pojmů "mít" a "znát". Můžu něco či někoho mít a přitom o tom vůbec nevím, to je asi to, oč tu běží.

S diskriminacemi nemám moc zkušenosti. A jestli jsme utlačovaná skupina... zdá se, že ne, protože spousta lidí neví, že existujeme. A logicky nelze vyvíjet aktivitu spojenou s diskriminací proti někomu, o kom se neví, že existuje. A zase mi přijde, že když už někomu o sobě řekneme, nechce nás moc uznat, což za jistou formu diskriminace považovat lze, a pokud by nás jako skupinu přece jen ostatní uznali, možná by nás ještě pronásledovat začali. Z toho tedy plyne, že pokud budeme usilovat o to, aby o nás ostatní věděli, ušijeme si na sebe akorát bič :-). Nicméně souhlasím s tím, že ve školách by se o nás vyučovat mělo a vůbec o všech výjimkách, se kterými se setkáváme úplně všude.

Na článku mi vadí naopak to tvrzení, co normální lidé prý používají k vyjádření hlubokých citů. Co tak slýchávám, to mnoho normálních lidí dělá, aniž by mezi nimi nějaké city byly, natožpak hluboké...
Odpovědět
#7
(19. 07. 2018, 20:50:33)d-kun Napsal(a): .. když už někomu o sobě řekneme, nechce nás moc uznat, což za jistou formu diskriminace považovat lze, a pokud by nás jako skupinu přece jen ostatní uznali, možná by nás ještě pronásledovat začali. Z toho tedy plyne, že pokud budeme usilovat o to, aby o nás ostatní věděli, ušijeme si na sebe akorát bič :-).

To je přesný postřeh.
Také se to tady objevilo nedávno v jednom příspěvku od nováčka (původem z moravského venkova, jak jsem pochopila), že když se přiznal k asexualitě, dočkal se velmi nevlídných reakcí z rodiny i okolí.
Proto možná ta urban legend: ve městě je nejen statisticky více lidí a tudíž i více asexuálů, ale i liberálnější prostředí. Na venkově, nota bene na křesťanském venkově, se k jakékoliv netradiční orientaci prostě přiznat nelze. Ale upřímně, i ve městě je dost a dost konzervativně založených lidí, sama jich pár znám a vím, co všechno před nimi nesmím říkat Smutný  .
"Všechny zdi, o které si rozbíjím hlavu, jsou v mé hlavě."
  zenové rčení
Odpovědět
#8
(19. 07. 2018, 20:50:33)d-kun Napsal(a): A jestli jsme utlačovaná skupina... zdá se, že ne, protože spousta lidí neví, že existujeme. A logicky nelze vyvíjet aktivitu spojenou s diskriminací proti někomu, o kom se neví, že existuje. A zase mi přijde, že když už někomu o sobě řekneme, nechce nás moc uznat, což za jistou formu diskriminace považovat lze, a pokud by nás jako skupinu přece jen ostatní uznali, možná by nás ještě pronásledovat začali. Z toho tedy plyne, že pokud budeme usilovat o to, aby o nás ostatní věděli, ušijeme si na sebe akorát bič :-).

To je, jak už psala přede mnou raindragon, opravdu zazjímavé úvaha. d-kun má určitě pravdu v tom, že neznámost asexuality svým způsobem asexuálý chrání před diskriminací, protože nemůžete bojovat proti něčemu, o čem nevíte, že to vůbec existuje. Na druhou stranu, můj původní argumen (ten se zavedením do učebnic) byl v tom, že asexuálové, kteří neví, že jsou asexuálové, trpí nejspíš mnohem víc a to už teď (stačí si přečíst Uvítací koutek ...).

Osobně si myslím, že tak horké to nebude, protože je velký rozdíl mezi tím, když lidé vědí, že existuje asexualita, a tím, že vědí že konkrétní člověk je asexuál. A navíc, s vyjímkou velmi oněch případů typu konzervativní kresťanský venkov (takový, kde každý volnomýšlenkář odlišného životního stylu musí dávat pozor, jestli se mu nesrocují před domem sousedi s vidlemi a pochodněmi :-) ), nepředpokládám, že by si nějaká skupina nově vybrala jako svůj cíl asexuály (no určitě to nebude takové, jako když Q v ST:NG prohlásil něco ve smyslu "Teď už Borgové vědí o Federaci a půjdou po vás" :-) ) a osobní útoky od jednotlivců (často z řad vlastního příbuzenstva) to sice možná ovlivní, ale jenom stylem z "Kdy už se oženíš/vdáš a budeš mít děti?" na "A už jsi zkoušel(a) ... nebýt asexuálem?".
Odpovědět
#9
(19. 07. 2018, 20:50:33)d-kun Napsal(a): S diskriminacemi nemám moc zkušenosti. A jestli jsme utlačovaná skupina... zdá se, že ne, protože spousta lidí neví, že existujeme. A logicky nelze vyvíjet aktivitu spojenou s diskriminací proti někomu, o kom se neví, že existuje.

No, ale to bychom je asi nejdřív museli něčím naštvat, ne? Jak už řekl Magramal.
Nevím, jestli by se někomu chtělo nenávidět skupinu lidí jenom proto, že nejsou hetero. Oproti homosexuálům totiž máme obrovskou výhodu (alespoň v minulosti by musela být obrovská) v tom, že křesťanství ani Starý zákon nás explicitně neodsuzuje. Nový zákon přímo naopak: Ježíš a Pavel doporučují celibát, Ježíš dokonce zní trochu asexuálně, když říká o perfektibilitě celibátního života: "Kdo můžeš pochopiti, pochop." Tím se dají snadno vyvrátit případné nábožensky a "morálně" motivované útoky na asexualitu - a to nezmiňuji výroky různých autoritativních teologů, které jsou asexualitě také velmi blízko (sv. Kliment považuje absenci sexuální touhy za znak vyvolenosti a zvláštní boží milosti. Strašně bych to chtěla omlátit o čumák nějakému bigotnímu křesťanskému tmáři, který by měl k asexualitě výhrady. Třeba těm vesnickým strejcům, kteří vyštvali našeho moravského asexuála do zahraničí.). Buddhismus a hinduismus mají taky celibát a sexuální abstinence není zakázaná ani u laiků. Myslím, že proti abstinenci nemá nic ani islám - spíš by byl problém ve spojení asexuality jako moderního pojmu se západním světem. Pak by asexuálové teoreticky mohli být v arabském světě diskriminovaní kvůli tomu. 

Pokud se občas objeví nějaká nepříznivá reakce na asexualitu u nás (v Evropě) - a když teď ponecháme stranou ignoranci typu "stejně nic takového není" -, tak většinou dotyčné znepokojuje, že asexuálové (podle nich všichni) nemají děti. Tím ale asi moc lidí nenaštveme. To, že populace ubývá, není kvůli 1-3 procentům* asexuálů.
Zaznamenala jsem i určitou váhavou nelibost nad asexuály u těch, kdo si nebyli jistí, jestli "nechodí taky vyvádět do Prague Pride", čili tropit sociální nepokoje a uplatňovat "přemrštěné nároky".
Ale jinak si moc nedovedu představit, čím bychom jim mohli vadit. Necpeme se přehnaně do médií, nevynucujeme si nesmysly (třeba zákaz sexuálních scén v médiích), nikoho svojí existencí neohrožujeme a nezakazuje nás žádná "svatá" kniha. :D

* V dílu Dr. House, kde vystupují asexuálové, někdo čte z odborného časopisu, že asexuálů je až pět procent. Ale nevím, nakolik je Dr. House relevantní zdroj. ;)

(20. 07. 2018, 02:07:22)Magramal Napsal(a): ... takový, kde každý volnomýšlenkář odlišného životního stylu musí dávat pozor, jestli se mu nesrocují před domem sousedi s vidlemi a pochodněmi :-) ....

Tak tohle mě fakt upřímně pobavilo. :D :D Geniální.
Člověk se nadchne ještě i netečným paprskem nejvzdálenější hvězdy. Proto začíná teorie pohledem k nebi.“ 

Ludwig Feuerbach, „Podstata člověka"
Odpovědět
#10
To Juliana:
ten Ježíšův citát, který končí "Kdo můžeš pochopiti, pochop.", to je Matouš 19,12, že?
Celé je to: Někteří nežijí v manželství, protože jsou k tomu od narození nezpůsobilí; jiní nežijí v manželství, protože je nezpůsobilými učinili lidé; a někteří nežijí v manželství, protože se ho zřekli pro království nebeské. Kdo to může pochopit, pochop.
(zdroj: biblenet.cz)

Podle mě je to přímo definice asexuality zakotvená v bibli. Bohužel v některých jiných překladech je smysl tohoto verše zastřen použitím nevhodné terminologie, tedy někdy je tam výraz eunuch, který je úplně zavádějící, někdy je tam o něco přijatelnější výraz panic, a někdy je to přeloženo úplně jiným opisným způsobem. Nejlepší překlad jsem našla v Novém zákoně přeloženém Františkem Žilkou (Praha 1946), kde je výraz "lidé k manželství nezpůsobilí", což je tedy asi nejlepší definice asexuála, která by myšlenkově odpovídala vyjadřování lidí z biblických časů.
Odpovědět


Pravděpodobně související témata…
Téma Autor Odpovědi Shlédnutí Poslední příspěvek
  Z tohoto článku budete mít asi radost Ne-diskusni-forum-la 6 17594 02. 03. 2009, 11:19:17
Poslední příspěvek: Sir -diskusni-forum-Erik
  Z tohoto článku asi nebudete mít radost Ne-diskusni-forum-la 5 15086 20. 02. 2009, 16:00:54
Poslední příspěvek: Backstr-diskusni-forum-eet Boy

Přejít na fórum:


Uživatel(é) prohlížející tohle téma: 8 host(ů)
Partneri / zpetne odkazy: BIGvideo.cz – 10 000+ videí zdarma! Googluj Autobaterie Stock charts Forex