14. 05. 2014, 21:40:16
(Tento příspěvek byl naposledy změněn: 14. 05. 2014, 21:53:23 uživatelem kirma-diskusni-forum-kX6on.)
(14. 05. 2014, 17:48:22)Incomplete Napsal(a): Souhlasím s Morwen. Je-li člověk sám k sobě i k druhým upřímný, staví si, byť pracně, pevné základy, na nichž jediných se dá stavět něco, co se pro jedinou maličkost nesesype jako domeček z karet.
upřímný ovšem znamená podle mě "vést druhého k pravdivým přesvědčením"
nelze ignorovat fakt, že lidi jsou lidi a ne roboti...tzn. že dají na první dojmy, dělají závěry při nedostatku informací, snaží se odhadovat věci, o kterých nemůžou žádný dobrý odhad udělat atd. apod.
Komunikace má 4 roviny....
1. věcná rovina --- to je skutečný objektivní obsah sdělení
2. sebeprojevová rovina --- obsahuje informace o vlastních postojích a vlastním aktuálním stavu
3. výzvová rovina --- každé sdělení je i výzvou pro druhého
4. vztahová rovina --- vypovídá o aktuálním vztahu mezi komunikujícími, o tom, jaké momentálně zastávají vzájemné role, apod. a také vyjadřuje, co si myslí mluvčí o posluchači
Klasická příklad --- manželka řekne manželovi "hele, svítí zelená!"
1. věcná rovina = informace o tom, že svítí zelená
2. sebeprojevová rovina = např. "bojím se, že to nestihneme" nebo "těším se už domů" nebo "je mi nepříjemné pomyšlení, že druhé zdržujeme - hrozí, že na nás budou troubit" ap.
3. výzvová rovina = "jeď, pohni a dávej příště větší pozor !"
4. vztahová rovina = "musím tě v řízení kontrolovat a pomáhat ti, myslím si, že jsi špatný řidič"
Myslet si, že pokud někdo druhého "informuje" o možných rizicích vztahu s ním..., že skutečně pouze věcně informoval o možných rizicích vztahu s ním a dal tak druhému možnost se věcně a objektivně rozhodnout.....to je tááááááááák neuvěřitelně naivní a bláhové....... Je třeba uvažovat nejen nad věcnou rovinou sdělení, ale i nad těmi zbylými.