28. 08. 2016, 23:27:21
(28. 08. 2016, 10:59:19)houba Napsal(a): Hned první věta: "Všichni k tomu máme vrozené předpoklady: abychom dospěli, našli si partnera a zahájili sexuální život." Na tenhle přístup "všichni jsme stejní" jsem fakt alergický.
Že prý sex pomáhá naplňovat důležité psychologické potřeby jako je intimita, láska a potěšení a brání izolaci a samotě.
Jsem přesvědčený o tom, že obrovské množství lidí, kteří mají často sex se nikdy v životě nedotknou pocitu lásky a emocionálního spojení s partnerem. Mě třeba sexuální aktivity vždycky právě dokázaly odpojit a izolovat od druhého člověka.
Ono by prostě stačilo, kdyby se lidi naučili respektovat, že každý je jiný a že když mi chutná např. špenát, tak to neznamená, že špenát je dobrý a zdravý.
Podle nějakých vědců z dokumentu způsobuje celibát psychické problémy. Souvislost tam je, ale podle mě je dost pravděpodobné, že zaměňujou příčinu a následek. Když má někdo např. deprese, tak logicky ztrácí sexuální touhu. Zvíře se taky nebude roznožovat v blbých podmínkách, když je ve stresu apod., protože mláďata by prostě nepřežily, nebo by strádaly. Taky existujou poruchy osobnosti, které jsou spojené se strachem z intimity, nebo nejasnou či podivnou sexuální identitou a vedou k celibátu. Ale opět na začátku je psychika a celibát je následek.
Ale musím uznat, že ti zastánci celibátu, kteří jsou v dokumentu na mě působí jako dost fanatičtí a omezení a nejspíš s nějakým svým přesvědčením, že sex je špatný nebo je to něco "nízkého".
Že prý celibát jde proti evolučním cílům. Přitom u smečkových zvířat taky neprovozuje sex každý jedinec, tak zřejmě to má nějaký evoluční význam.
Jinak Nikola Tesla se taky celý život věnoval intenzivně vývoji a svým vizím a pravděpodobně se stranil sexu a vztahů.
Mám z toho podobné dojmy. Ten dokument je normativní a hlavně úzkoprsý. Na druhou stranu jsem myslela, že by bylo dobře, kdyby se i něco takového objevilo na asexuálním fóru, už proto, že je to zkrátka vzor nesprávného přístupu k problému a lze se na něm učit.
Rozhodně souhlasím s tím, co říkáš o intimitě a lásce; jenomže tady asi zrovna vede ta hranice chápavosti mezi myšlením (průměrného) asexuála a sexuála, za kterou ten druhý nemůže jít. (Myslím to takhle: sexuál si většinou nepřipustí, že věc není tak jednostranná, aby platila rovnice sex = jediná legitimní cesta k hodnotnému vztahu; a asexuál zase většinou tuhle rovnici nebude vnímat jako pravidlo, protože ze své praxe vidí, že si obě věci občas i překážejí. - Tady se prostě tábory vzájemně neshodnou nikdy, ale asexuálové v tom budou rozumět asexuálům a sexuálové sexuálům.)
Respondenti obhajující celibát mi taky nepřišli moc... vhodní. Způsob, jak se k tomu stavějí hnutí v Americe, mně připadá přímo chorobný. Vyvíjet jakýkoliv represivní nátlak na sexualitu cizího člověka (obzvlášť mladého člověka nebo dokonce dítěte) je totiž nezodpovědné a neetické. V Polsku se prý rozmohl trend dávat devčátkům k prvnímu přijímání (to je tak šestá třída!) jako dar prsten čistoty. - Tvůrci dokumentu nevzali v potaz, že by měl být dán větší prostor těm, kteří se pro abstinenci rozhodli sami, protože v celibátu je každý sám za sebe; takhle to nemá moc výpovědní hodnotu.
Pokud jde o zvířata, je pravda, že evoluce "počítá" s tím, že někteří jedinci se nezapojí do reprodukce. Darwin formuloval tzv. pohlavní výběr jako faktor evoluce - pár živočichů vždy produkuje více potomků, než se bude moci rozmnožit, a tak jsou z reprodukce vyřazeni vadní jedinci, protože jejich protějšek má široký výběr a může před nimi dát přednost lepším.
V některých společenstvích se reprodukce účastní jen jeden pár (vlci) nebo jeden jedinec svého pohlaví, což zpavidla platí o samici (včely, termiti). To ovšem nemá s asexulitou jako svévolnou abstinencí nic společného, protože ti živočichové jsou v reprodukci omezeni nějakými vnějšími podmínkami (např. se tímto opatřením redukuje populace druhu), kdežto my jako druh takovému vnějšímu pudovému nátlaku vystaveni nejsme. (Leda že si racionálně uvědomujeme, že narůst populace je ekologický problém.)
A z evolučního hlediska je dost škoda mnohého genetického materiálu, který naší abstinencí přichází nazmar, no ne?
„Člověk se nadchne ještě i netečným paprskem nejvzdálenější hvězdy. Proto začíná teorie pohledem k nebi.“
Ludwig Feuerbach, „Podstata člověka"
Ludwig Feuerbach, „Podstata člověka"