01. 03. 2016, 01:27:38
(29. 02. 2016, 21:00:19)Juliana Napsal(a): To zní velice rozumně.
Pokud vím, kanonické právo říká, že nemanželský stav je lepší než manželský (pokud samozřejmě zůstává bez tělesných vztahů). Manželství je lepší pouze tehdy, když se ho využívá jako nástroje, který má zabránit nezřízenému vybíjení pudů (které asexuálům ovšem nehrozí). Proto je možné pojímat manželství jako svátost a stvrdit je slibem (protože slib bohu přirozeně může být dán jen tehdy, kdy zahrnuje tendenci k něčemu lepšímu, než je výchozí stav).
Takže asexuliata je podle kanonického práva vlastně nadřazena sexualitě.
Děkuji za reakci Jak jsem psal, nejsem katolík a už vůbec se nevyznám v kanonickém právu, ale myslím, že tak nějak by to být skutečně mohlo. Našel jsem si, co o manželství napsal sv. Pavel (první list Korintským, kapitola 7), který je v tomto tématu poměrně jednoznačný. Manželství je především šikovný nástroj ke zkrocení pudů, dokonce varuje před dlouhodobou sexuální nečinností v rámci manželství, protože by to mohlo vést k tomu, že manželé začnou být "pokoušeni Satanem". Dále pokračuje: "To ovšem říkám jako ústupek, ne jako příkaz. Přál bych si totiž, aby všichni lidé byli jako já; ale každý má od Boha svůj vlastní dar, jeden tak, druhý jinak. Svobodným a vdovám pravím, že je pro ně lépe, když zůstanou tak jako já. Je-li jim zatěžko žít zdrženlivě, ať vstoupí v manželství, neboť je lepší žít v manželství než se trápit." O pár veršů dále vysvětluje, proč se na věc dívá takto. Ten, kdo se ožení, se už nemůže naplno věnovat Bohu a činnosti pro něj, ale musí se zajímat a starat také o svého partnera. Tudíž je lepší se neženit a veškerou sílu napnout k Bohu. - Dodávám, že jde o můj ryze soukromý výklad, který nebere v úvahu tradici a nejrůznější výklady těchto pasáží, ale jak já sám chápu sv. Pavla (a nechci zde spekulovat, zda byl sám Pavel asexuál, nebo jen dokázal ovládat svoje tužby), přijde mi tento přístup logický a celkem se shoduje s tím, co jsi napsala výše. Asexualita by podle sv. Pavla rozhodně nebyla hříchem, spíše výhodou, protože člověk je díky ní odolnější vůči pokušením. Na druhou stranu, pokud by asexuál této výhody nevyužil a nenapnul by "přebytečnou" energii ke službě Bohu, je otázka, zda by mu to z pohledu sv. Pavla spíše nepřitížilo
V každém případě mne bude zajímat, jak se církev (nebo různé církve), budou k tématu asexuality stavět. Na internetu jde ledacos zajímavého najít už nyní. Například mne zaujaly dva příspěvky, na které níže odkazuji. V jednom jsou vylíčeny názory jednoho katolického kněze na asexualitu, kde je na problematiku manželství nahlíženo z další možné perspektivy, ve druhém odkazu je vyjádření k otázce, co si má dotyčný počít jako katolík a asexuál. Odpověď mi přijde docela rozumná a vstřícná. Stránky provozuje pražské arcibiskupství, takže by tento názor snad nemusel být úplně bez významu.
https://asexualagenda.wordpress.com/2014...sexuality/
http://www.vira.cz/otazky/Asexualita-a-vira.html